Ictivity, een groot IT-bedrijf dat zich onder andere richt op ICT in de zorg, heeft onderzoek gedaan naar de ICT-voorzieningen bij zorginstellingen. Er namen ruim vijfhonderd respondenten (medewerkers die werkzaam zijn binnen Nederlandse zorginstellingen) deel. Uit het onderzoek blijkt dat weinig zorginstellingen innoveren op het gebied van technologie.
Zo gaat slechts de helft van de zorginstellingen mee met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van ICT. Daarnaast maken veel zorgmedewerkers, maar liefst driekwart van de respondenten, zich zorgen over de benodigde kennis om met de nieuwste ICT-voorzieningen te kunnen werken. Oftewel, “de ontwikkeling van ICT sneller gaat dan de kennis van de medewerkers reikt”. Toch worden de ICT-voorzieningen in zorginstellingen gemiddeld met een 6,9 beoordeeld door de medewerkers die ermee moeten werken.
Kosten en budget
Het onderzoek brengt opvallende tegenstellingen aan het licht. Zo laat tweederde van de zorgmedewerkers weten dat zij ervan overtuigd zijn dat goede ICT kan bijdragen aan een betere focus op de zorgverlening van cliënten. Daarentegen vindt bijna driekwart van de zorgverleners dat het budget voor de zorg aan cliënten niet ten koste mag gaan aan de uitgaven voor ICT-voorzieningen. Enerzijds vinden zorgverleners dus dat ICT kan leiden tot een verbetering van de zorg, anderzijds willen ze daar geen geld aan besteden. Zo gaf een zorgmedewerker uit de gehandicaptenzorg tijdens het onderzoek aan; “Alle ICT-ontwikkelingen kosten veel geld, voordat het efficiënt gaat werken. Daarna kan het kostenbesparend gaan werken. Sneller en directer rapporteren, geen hele papierwinkel meer, en ga zo maar door.”
IT-landschap effectief veranderen
Volgens Bart van Bokhoven, Segment Manager Zorg bij Ictivity, kan het fundament van het IT-landschap in zorginstellingen enkel effectief veranderd worden als er sprake is van een goed doordacht plan. Dat begint volgens Van Bokhoven bij het bestuur; “Zij moeten overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van IT. Vervolgens vraagt de invoering ook de nodige tijd. Medewerkers moeten stapsgewijs worden meegenomen in het gebruik van de nieuwe IT-middelen. Het daadwerkelijk activeren van de meerwaarde van IT gaat in fases, waarbij het cruciaal is dat medewerkers niet verdrinken in al het nieuwe.”
Auteur: Karel de Vries, redactie Zuster Jansen