In september en oktober 2018 is de pilot “Werkwijze CIZ versnelt” uitgevoerd. Minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) stuurde afgelopen week het rapport van de pilot naar de Tweede Kamer. Uit het rapport blijkt dat het CIZ, Centrum Indicatiestelling Zorg, zijn werkwijze kan versnellen en toch goede besluiten kan nemen bij het toekennen van langdurige zorg.
Zowel cliënten, zorgaanbieders als mantelzorgers bekroonde de versnelde werkwijze met een 8,9, omdat zij een beduidend kortere periode in onzekerheid zaten. Aanvragen werden tijdens de pilot behandeld door multidisciplinaire triageteams van medisch adviseurs en medewerkers en werden binnen één werkdag opgepakt. Als de aanvragen zowel administratief als inhoudelijk compleet waren, werden ze direct afgerond en indien mogelijk werd er meteen een besluit genomen. Wanneer er persoonlijk contact met de cliënt nodig was, dan werd dit binnen vijf werkdagen gepland.
Pilot Werkwijze CIZ versnelt
Tijdens de proefperiode van de pilot kwamen er 17.016 aanvragen binnen. Daarvan werden er 1.057 behandeld via de “Werkwijze CIZ versnelt”. De aanvragen die door de pilot zijn afgerond, kwamen grotendeels overeen met de reguliere aanvraagsoorten. Het doel van de pilot was om 95 procent van alle aanvragen binnen zeven werkdagen af te handelen. Echter, de resultaten van de pilot tonen aan dat dit ruimschoots gehaald is met maar liefst 100 procent. In de huidige werkwijze wordt slechts 44 procent van de aanvragen binnen zeven werkdagen afgerond.
Het beperkte aantal overdrachtsmomenten lijkt een grote invloed te hebben op het succes van de versnelde werkwijze. Bij vergelijkbare aanvragen vinden in het reguliere proces één tot vijf overdrachtsmomenten plaats, terwijl dat er bij de versnelde werkwijze geen tot drie zijn. “Door deze procesverbeteringen neemt de tijd dat er inhoudelijk niets met een aanvraag gebeurt, de wachttijd, aanmerkelijk af. Dit heeft geleid tot een drastische verkorting van de doorlooptijd”, zo meldt het CIZ.
Na de pilot hebben 375 cliënten, zorgaanbieders en mantelzorgers hun ervaringen gedeeld door middel van vragenlijsten. Cliënten geven aan dat zij de doorlooptijd als (zeer) kort hebben ervaren en dat de onzekere periode veel korter was dan verwacht. Dit vonden zij prettig en werd zeer gewaardeerd. Daarnaast blijkt dat zorgaanbieders de manier van communiceren met het CIZ op prijs stellen. De communicatielijnen waren korter, dus er kon sneller informatie uitgewisseld worden. “Zij gaven duidelijk hun voorkeur aan voor continuering van deze nieuwe werkwijze”, aldus het CIZ.
CIZ
Ook de medewerkers van het CIZ zijn te spreken over de versnelde werkwijze; “Samenwerken in een multidisciplinair team waarbij direct onderling wordt overlegd, van elkaar wordt geleerd en snel gebruik kan worden gemaakt van elkaars expertise wordt als prettig ervaren”, zo staat vermeld in het rapport.
Het CIZ is nu aan het onderzoeken welke consequenties er zijn bij een landelijke implementatie van de versnelde werkwijze: “Er wordt onder andere opgenomen of en welk effect er is op productiviteit van medewerkers en normtijden. Daarnaast wordt de uitrol op een tijdlijn aangegeven en worden risico’s en maatregelen beschreven. In overleg met VWS wordt de Werkwijze CIZ versnelt geïmplementeerd en als werkwijze in 2020 bestendigd om ervoor te blijven zorgen dat noodzakelijke zorg zo snel als nodig en op passende wijze kan starten.”
Auteur: Karel de Vries, redactie Zuster Jansen