Medewerkers in de jeugdzorg, langdurige zorg en ggz spenderen wekelijks gemiddeld een dagdeel aan het bijwerken van de elektronische zorgdossiers. Werkplekautomatiseerder Ictivity ontdekte dat dit vooral komt door de manier waarop de dossiers worden bijgewerkt.
Het onderzoek van Ictivity werd uitgevoerd onder ruim vijfhonderd medewerkers van Nederlandse zorginstellingen. Vooral wanneer mensen de dossiers op papier bijwerken, gaat er meer tijd zitten in de uitwerking. Bovendien is de kans op interpretatiefouten groter, en wordt het delen van dossiers met andere zorgverleners moeilijker als het op papier is bijgewerkt. Een ander deel van de zorgverleners werkt het dossier eerst op papier bij en voert de gegevens daarna digitaal in. Mobiel registreren zou voor het overgrote deel van de deelnemers de oplossing kunnen zijn, zodat zij ongeveer een half uur per dag kunnen besparen bij de administratieve taken.
Veel frustraties bij werken met zorgdossier
Uit het onderzoek bleek ook dat veel zorgverleners frustraties ervaren als ze moeten zoeken naar informatie in het zorgdossier. Hier is niet slechts één systeem voor. Ook zijn de gegevens niet altijd mobiel beschikbaar, moet men vaak opnieuw inloggen en zijn de gegevens niet altijd actueel. De uitkomsten van het onderzoek sluiten aan bij onderzoeken die al eerder zijn uitgevoerd over het gebruiken van de elektronische dossiers.