Een delier bij ouderen is hetzelfde als bij iedereen: een verwardheid die ineens ontstaat. Wel komt het bij ouderen vaker voor. Een delier is geen ziekte maar een stoornis. Een delier hebben betekent dat de hersenen alle prikkels niet meer kunnen samenvoegen tot een logisch beeld van de werkelijkheid. Dit gaat gepaard met enorme angst, onrust en zelfs hallucinaties.
Een delier bij ouderen
Een delier kan grote gevolgen hebben bij (kwetsbare) ouderen. Terwijl het lastig te herkennen is – laat staan te voorkomen. Maar hoe eerder een delier wordt herkend, hoe groter de kans op een goed herstel.
Daarom hebben we een serie artikelen geschreven, die u helpen om te gaan met (de gevolgen van) een delier.
Coronavirus leidt tot meer tremoren bij Parkinsonpatiënten
Uit onderzoek van wetenschappers van het Radboudumc blijkt dat Parkinsonpatiënten vaker last hebben van tremoren wanneer er sprake is van stress. De resultaten van het onderzoek, uitgevoerd op het Donders Instituut, werden gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Brain en benadrukken waarom de coronacrisis nadelige gevolgen kan hebben voor mensen met Parkinson.
Onderzoek met MRI-scan
Een tremor is een bevende, ritmische beweging die ontstaat als spieren zich meermaals samentrekken en verslappen. Het onderzoek werd onder andere uitgevoerd door de auteurs van het artikel; Michiel Dirkx, Rick Helmich en Bas Bloem. Maar liefst 33 patiënten namen deel als participant van het onderzoek. Zij werden bestudeerd in een MRI-scanner. Het onderzoek met de MRI-scan bestond uit twee delen; tijdens één deel mochten de participanten rust houden en tijdens het andere deel moesten ze een stressvolle taak (snel rekensommen maken) uitvoeren. Tijdens de MRI-scan werden de pupildiameter en hartslag gemeten, waardoor de mate van stress nauwkeurig bepaald kon worden. Door de versnellingsmeter op de arm van de participanten konden de tremoren geregistreerd worden.
Het is geen verrassing dat deze stressvolle taak leidde tot meer tremoren. Patiënten gaven zelf ook aan dat tremoren vaker worden opgewekt in stressvolle situaties.
Journal of Parkinson’s Disease
Helmich en Bloem, twee van de auteurs van het wetenschappelijke artikel, schreven een tijd geleden ook al een artikel voor Journal of Parkinson’s Disease. Daarin waarschuwden zij voor de gevolgen van het coronavirus voor Parkinsonpatiënten. Door hun zwakkere gezondheid zijn ze niet alleen kwetsbaarder voor het virus. Ook lopen ze het risico om extra stress te ervaren in deze onstuimige tijd. “Social distancing” heeft daar een grote invloed op. Doordat patiënten nu meer last ondervinden van stress-gerelateerde klachten, zoals angst of depressie, bestaat er een grote kans dat zij vaker te maken hebben met tremoren. Om te kunnen concluderen of dit ook daadwerkelijk het geval is, zijn de auteurs begonnen met een onderzoek naar de ervaring van Parkinsonpatiënten tijdens de coronacrisis.
Auteur: Karel de Vries, redactie Zuster Jansen
Zzp’er in de thuiszorg: de voor- en nadelen
Bij Zuster Jansen werken zzp’ers, die zich dagelijks 100 procent inzetten voor het welzijn van onze cliënten. Dit doen zij verspreid over heel Nederland, ‘s nachts en overdag. Werken als zelfstandige zorgverlener is heel anders dan werken in loondienst. Sommige mensen kiezen er bewust voor als zzp’er aan de slag te gaan, andere mensen ‘overkomt’ het omdat er in hun directe omgeving geen andere mogelijkheden zijn. Er zijn nu eenmaal voor- en nadelen verbonden aan het werken als zelfstandige. Daarover vertellen wij u in dit blogartikel graag iets meer.
Waarom worden mensen zzp’er?
Zoals gezegd kiest niet iedereen bewust voor zelfstandig ondernemerschap, maar heel veel anderen doen dat juist ook weer wel. Als wisselende diensten niet langer te combineren zijn met de zorg voor een gezin bijvoorbeeld, of als de bureaucratie binnen de zorg frustraties en onhandigheden geeft. Het kan dan veel prettiger zijn om zelfstandig te gaan werken, waarbij u ook meer zeggenschap hebt over uw eigen agenda.
Hoe kunt u als zzp’er aan het werk in de thuiszorg?
U kunt eigenlijk op drie manieren zzp’er worden in de zorg:
- zelfstandig ondernemer worden en bijvoorbeeld zelf acquisitie doen
- u inschrijven bij een bemiddelingsbureau (zoals Zuster Jansen), dat de schakel is tussen de cliënt en de zorgverlener
- in dienst gaan bij een detacheringsbureau
Welke manier u kiest, hangt af van uw voorkeuren en van uw verdere toekomstplannen. Wilt u echt een zelfstandig opererend bedrijfje starten waarbij u zelf actief op zoek gaat naar cliënten, dan is uw eerste stap waarschijnlijk niet om u in te schrijven bij een bemiddelingsbureau.
De voordelen
Het kan erg spannend zijn, om als zzp’er te gaan werken. Voor instellingen bent u echter heel aantrekkelijk, omdat u alleen betaald hoeft te worden voor de uren die u daadwerkelijk werkt. Er is dus weinig risico voor de zorginstelling die u mogelijk wil aannemen. U heeft wat dat betreft dus een streepje voor op de mensen die alleen in loondienst zouden willen werken.
Als zzp’er heeft u grotendeels beheer over de eigen agenda. U bepaalt in principe uw eigen werktijden, uw uurtarief en de manier waarop u bepaalde dingen doet. U kunt kritischer zijn en u kunt werken voor verschillende opdrachtgevers. Dit zorgt voor dynamiek en afwisseling, waardoor veel zzp’ers lang plezier houden in hun werk. Wat we ook vaak horen van de zzp’ers die voor ons werken, is dat ze de band met hun cliënten als persoonlijker ervaren en dat ze dat erg prettig vinden.
De nadelen
Als u als zzp’er wilt gaan werken in de zorg, zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Bepaalde zekerheden die u had toen u nog een (vast) dienstverband had, vallen nu namelijk weg. Zo krijgt u bijvoorbeeld niet doorbetaald als u ziek bent of met vakantie gaat, waardoor het erg belangrijk is dat u een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit of dat u zich aansluit bij een pensioenfonds. Het is dus prima mogelijk om een aantal van de nadelen nog goed op te vangen. Een ander nadeel is het feit dat u mogelijk acquisitie gaat doen. Als u niet direct aan het werk kunt, via bijvoorbeeld een bemiddelingsbureau als Zuster Jansen, dan moet u zelf op zoek gaan naar nieuwe cliënten. Dat is niet voor iedereen weggelegd, sommige mensen vinden het erg moeilijk om actief mensen aan te spreken of ‘diensten te verkopen’.
Een laatste nadeel is dat u mogelijk ook minder contact heeft met (vaste) collega’s, zoals u dat in dienstverband wel heeft. Sommige mensen vinden dit juist prettig, maar voor anderen is het een gemis. Het kan dan helpen om andere zzp’ers op te zoeken, bij netwerkbijeenkomsten of op social media.
Wet DBA
Wanneer u eerder als zzp’er aan het werk bent geweest, was u wellicht gewend om een VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) aan te vragen bij de Belastingdienst. Sinds de invoering van de Wet DBA is dit niet langer nodig. De Wet DBA betekent wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties. Het doel van deze wet is kort gezegd om schijnconstructies te voorkomen, en ervoor te zorgen dat beide partijen én de Belastingdienst weten van welk soort arbeidsrelatie er sprake is. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar hoe de inkomsten worden verdiend, hoe uw uw werk naar eigen inzicht kunt invullen en hoe het gaat als u bijvoorbeeld een dienst zou willen ruilen binnen het team. De oude VAR-regels zijn echter nog wel van toepassing: zo moet u bijvoorbeeld nog steeds 1225 uur werken om gebruik te kunnen maken van de zelfstandigenaftrek.
Werken via bemiddelingsbureau Zuster Jansen
Zuster Jansen heeft een werving- en selectieproces dat er helemaal op gericht is om alleen de beste zorgverleners en verpleegkundigen binnen te halen. Wij willen namelijk dat onze cliënten altijd de beste zorg ontvangen, wanneer zo lang zij dat nodig hebben. Langer thuis blijven wonen kan alleen met intensieve begeleiding, waarbij er al snel een persoonlijke, intensieve band ontstaat. Op de website bespreken wij onder andere over welke vaardigheden een verpleegkundige en/of een verzorgende moet hebben, en wat wij zoal zoeken in de zzp’ers die zich bij ons aanmelden.
Neem contact op:
Mantelzorg in tijden van corona
De corona-crisis komt hard aan. Ook voor u, als mantelzorger. Want u stond al onder grote druk. Nu u niet of nauwelijks naar buiten kunt, wordt die druk alleen maar groter.
We willen u geruststellen in deze tijd van onzekerheid: ondanks alle maatregelen kunt u ondersteuning (blijven) vragen van de thuiszorg.
Thuiszorg gaat ‘gewoon’ door
Thuiszorg stopt niet. Ook niet door corona. Dat kán ook niet: veel mensen rekenen op die hulp. Kunnen niet zonder. Niet voor niets staan alle zorgberoepen op de lijst ‘vitale beroepen’.
En iedere thuiszorgmedewerker is doordrongen van de noodzakelijke RIVM-richtlijnen. Zij worden op pad gestuurd met de juiste instructies en middelen:
- Voor en na bezoek wassen zij hun handen
- Zij trekken handschoenen aan tijdens het huisbezoek
- Als het kan, houden zij 1,5 meter afstand
- Als ze symptomen van corona vertonen, blijven ze thuis en neemt een andere medewerker de zorg over
Bel ons dus gewoon als u als mantelzorger ondersteuning nodig heeft. Er is van alles mogelijk: van huishoudelijke hulp tot 24-uurs zorg.
Krijgt u al ondersteuning van thuiszorg? Bel die dan niet af omdat u bang bent voor besmetting: door de richtlijnen te volgen, kunnen we veilig de hulp verlenen.
Uw gezondheid en die van degene waar u voor zorgt, staan bij ons voorop. Daar denken wij heel, heel goed om.
Mensen met dementie vragen om een eigen aanpak
Zorgt u voor iemand met dementie? Voor die groep is mantelzorg normaal gesproken al extra zwaar. Maar met corona komt daar nog een schep bovenop:
Het is natuurlijk heel lastig om de maatregelen uit te leggen aan een oudere met dementie. Hoe houd je dan 1,5 meter afstand? Hoe zorg je voor goed hygiëne?
Vanuit de zorg komen er berichten van ouderen die bijvoorbeeld mondkapjes van zorgverleners aftrekken. Of agressief gedrag vanwege onbegrip. Hier heeft u misschien ook mee te maken.
Herkenbaar? Twijfel dan niet en vraag hulp. Hier hoeft u niet alleen voor te staan. Dat zou ook niet moeten.
Wij zijn er voor u
Wilt u thuiszorg inschakelen? Heeft u een vraag waarop u graag antwoord wilt? Weet dan dat u ons altijd kunt en mag bellen. We kunnen op z’n minst uw verhaal aanhoren; dat lucht al op. En u van goed advies voorzien.
Bel: 020 – 63 66 837. Wij zitten klaar om naar u te luisteren.
Valangst bij ouderen
Valangst komt bij ouderen vaak voor. Met name bij mensen die al eens gevallen zijn (63% van alle 65-plussers). We spreken van valangst wanneer u blijvend bang bent om te vallen.
Juist door de angst, loopt u meer kans om (nogmaals) te vallen. Dat komt doordat u
- verkrampt, waardoor u onnatuurlijker beweegt;
- minder gaat bewegen, waardoor uw lichaam zwakker wordt.
Het is daarom belangrijk om er niet mee te blijven zitten.
In dit artikel bespreken we de symptomen van valangst (zodat u het kunt herkennen). En vervolgens hoe u valangst kunt tegengaan (zodat u ook de kans op vallen verkleint).
Gemiddelde leeftijd thuiszorgmedewerker in 10 jaar tijd met bijna 2 jaar gestegen
Met ruim 140.000 medewerkers is de thuiszorg één van de grootste takken binnen de zorg, maar ook één van de oudste. De gemiddelde leeftijd van een medewerker in de thuiszorg is in 10 jaar tijd gestegen van 43,3 jaar naar 44,9 jaar oud. Met name vrouwelijke thuiszorgmedewerkers zijn gemiddeld ouder dan 10 jaar geleden. Dit en meer blijkt uit een analyse van CBS-cijfers door Zuster Jansen.
Deze stijging zorgt voor een grote uitdaging in de zorg. Het aantal 80-plussers zal binnen 15 jaar naar verwachting namelijk verdrievoudigen. Recentelijk bleek bovendien dat de helft van de stagiaires in de zorg overweegt te stoppen met hun opleiding en (ondanks uitgebreide stimuleringsmaatregelen) een baan buiten de zorg te zoeken. Ook het feit dat zorgmedewerkers na hun 45e dienstjaar met pensioen mogen, kan hier – zowel positief als negatief – invloed op uitoefenen.
Gelderse en Brabantse medewerkers het oudst
Thuiszorgmedewerkers in de provincies Gelderland en Noord-Brabant zijn, met een gemiddelde leeftijd van bijna 46 jaar, het oudst. Zij hebben hun Friese en Drentse collega’s, die tien jaar geleden nog ouder waren, ingehaald. Dit kan er op wijzen dat er in Gelderland en Noord-Brabant onvoldoende jonge (blijvende) aanwas van medewerkers is. In Groningen zijn de medewerkers van thuiszorgorganisaties over het algemeen het jongst, met een gemiddelde van 43,5 jaar. Ook in Overijssel zijn thuiszorgmedewerkers gemiddeld jonger dan 44 jaar.
Mannen versus vrouwen
Thuiszorgpersoneel bestaat voornamelijk uit vrouwelijke werknemers. Hoewel het aandeel mannen de afgelopen tien jaar met 8% is toegenomen, blijft de groei van mannelijk zorgpersoneel nog achter. Het lijkt er op dat er nog steeds een ouderwets beeld van de zorg is, want enkel in Drenthe is het aandeel mannelijke thuiszorgmedewerkers groter dan 10 procent.
Werknemers naar achtergrond
In 1995 becijferde Trouw al eens dat vooral mensen met een Surinaamse of Antilliaanse achtergrond actief zijn in de zorg. Bijna 25 jaar later is dit nog steeds het geval. Met name in Flevoland zijn zij relatief vaak werkzaam in de thuiszorg.
Maatregelen werkdrukverlaging
Om de personeelstekorten in de zorg terug te dringen, heeft het aantrekken van meer jongeren én hoger opgeleid personeel de hoogste prioriteit. Een landelijke aanpak is daarbij noodzakelijk, zo blijkt ook uit een rapportage door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De bovenstaande vergelijkingen laten zien dat de meeste winst behaald kan worden bij nieuw mannelijk zorgpersoneel, maar ook medewerkers van onder meer Turkse en Marokkaanse afkomst zijn ondervertegenwoordigd in de thuiszorg.
Verder kunnen ook efficiëntiemaatregelen de werkdruk verlagen. Zo kijken veel zorgorganisaties of ze bepaalde taken door ander personeel kunnen laten doen, en wordt er ook ingezet op e-health en andere slimme technologie voor procesverbeteringen.
Auteur: redactie Zuster Jansen
Thuiszorg in 2019 en 2020: 7 belangrijke ontwikkelingen
2019 is geweest, 2020 vangt aan. Het afgelopen jaar zijn enkele belangrijke ontwikkelingen in de (thuis)zorg doorgezet. Terwijl er ook nieuwe trends zichtbaar werden voor 2020 en verder. Wij geven een overzicht van de 7 belangrijkste.
Wet zorg en dwang in de thuiszorg
Vanaf 1 januari 2020 is de nieuwe Wet zorg en dwang (Wzd) van kracht. Daarin staat dat gedwongen zorg ook in de thuiszorg toegepast mag worden. Wat betekent dat voor cliënten én zorgverleners?
Minder vaak terminaal verklaring nodig voor palliatieve terminale zorg
Patiënten waarbij de laatste levensfase aanbreekt, krijgen palliatieve terminale zorg. Met de “laatste levensfase” wordt bedoeld dat de patiënt, naar verwachting, niet meer langer dan drie maanden te leven heeft. De arts legt deze levensverwachting vast in een terminaliteitsverklaring. Echter, het blijkt dat deze manier van werken patiëntonvriendelijk is en onnodige administratieve werkzaamheden oplevert. Daarnaast kunnen artsen nooit met zekerheid zeggen of de levensverwachting korter is dan drie maanden.
Onderzoek toont aan; slimme zorg thuis wordt positief ervaren
Het Nivel (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) heeft onderzoek gedaan naar het inzetten van “slimme zorg thuis” voor mensen met hartfalen of COPD. Dit zou een mogelijke oplossing kunnen zijn voor de toenemende zorgvraag en de krapte op de arbeidsmarkt. Er werden door de opdrachtgever (Ministerie van VWS) vijf ziekenhuisafdelingen geselecteerd die gespecialiseerd zijn in longgeneeskunde of cardiologie en voorlopen op het gebied van slimme zorg innovaties.
Ondervoeding bij ouderen
De cijfers liegen er niet om: ondervoeding bij ouderen is een groot landelijk probleem. Het percentage cliënten dat ondervoed is, is:
- in verpleeghuizen/verzorgingshuizen: 10-15%
- in ziekenhuizen: 15-25%
- in de thuiszorg: 15-30%
- bij zelfstandig thuiswonende ouderen: 7%
Wat houdt ondervoeding precies in? Wat zijn hier de oorzaken van? En wat de gevolgen? Daar geven wij antwoord op. Ook op de vraag hoe je ondervoeding bij ouderen herkent en kunt behandelen of voorkomen.
7 voorbeelden van meetinstrumenten in de zorg
In de zorg wordt van alles gemeten. Daarvoor zijn verschillende soorten meetinstrumenten. Welke zijn dat zoal? We geven 7 voorbeelden.
Maar eerst: wat ís een meetinstrument precies, en waarom worden die zoveel gebruikt in de zorg?
Wat zijn meetinstrumenten in de zorg?
Elk meetinstrument is gemaakt om iets specifieks te meten. Bijvoorbeeld of een patiënt ondervoed is. Of dementie heeft. Dat is natuurlijk van grote betekenis: want zo weet de zorgverlener welke zorg nodig is. Daarnaast wordt regelmatig de kwaliteit van de zorg gemeten. Om die te bewaken, en waar dat mogelijk is te verbeteren.
De gegevens worden ook verzameld en gebruikt voor onderzoek. Zo krijgen we een goed beeld van de zorg(behoefte) in Nederland.
Voorbeelden van meetinstrumenten zijn vragenlijsten, checklists en posters.
Voorbeelden van hulpmiddelen in de thuiszorg in 2019
In de thuiszorg gebruiken wij, maar ook cliënten, allerlei hulpmiddelen. Dat kunnen ‘ouderwetse’ hulpmiddelen zijn zoals steunkousen. Maar ook hele technologische en innovatieve. Welke zijn er zoal in de thuiszorg? We geven in dit artikel enkele voorbeelden.
Wat zijn hulpmiddelen in de zorg?
Hulpmiddelen in de thuiszorg hebben allemaal hetzelfde doel: zorgen dat mensen zo gezond mogelijk blijven, en tegelijkertijd zo zelfstandig mogelijk. Zodat ze met behulp van thuiszorg zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. En dus niet naar een verzorgingshuis hoeven. Gezien de druk op de zorg, zijn deze ontwikkelingen belangrijk. Dat is waarom er continu gewerkt wordt aan nieuwe hulpmiddelen.
5 voorbeelden van innovaties in de thuiszorg in 2019
5 voorbeelden van innovaties in de thuiszorg in 2019
De thuiszorg innoveert. Continu. En dat is ook hard nodig. Ontwikkelingen zoals de vergrijzing en personeelstekort vergroten de noodzaak om nieuwe dingen te bedenken. Zodat mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen. En minder hulp nodig hebben.
Wij gingen op zoek naar 5 veelbelovende innovaties in de thuiszorg. Sommige zijn in 2019 al beschikbaar. Andere zijn nog volop in ontwikkeling.