In 2017 heet het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) veel meer klachten ontvangen dan in 2016. Over 2017 kwamen er 6.885 klachten binnen tegenover 6.455 klachten in 2016. Veel klachten gingen over intramurale zorg zoals verpleeghuiszorg, geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en over ziekenhuiszorg.
In 2017 gingen klachten over communicatie, dossiervorming, handelingen en veiligheid. Veel klachten hadden betrekking op mondzorg en de dossiervorming, waarbij opviel dat of vele tandartsen waren vertrokken of dat tandartsenpraktijken gesloten waren. Hierdoor was het voor patiënten achteraf niet meer mogelijk om hun dossier in te zien.
Klachten gehandicaptenzorg
De gehandicaptenzorg kreeg veel meer klachten binnen over valincidenten in de GGZ sector. Omdat meer cliënten zelfstandig en zonder 24-uurs toezicht zijn gaan wonen, kwamen er daardoor ook meer klachten binnen.
Meer aandacht klachten door Wkkgz
In 2017 heeft de wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) goed gewerkt. Deze was dit jaar voor het eerst van kracht. Hierdoor hebben meer mensen gebruik gemaakt van hun recht en mogelijkheden om een klacht te bespreken met afdeling klachtafhandeling van een zorginstelling of zorgaanbieder.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg en het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) zullen begin 2019 gezamenlijk cijfers presenteren over de binnen gekomen klachten in 2018.
Auteur: Karel de Vries, redactie Zuster Jansen