Hét thuiszorgbureau voor particuliere cliënten!

Landelijk werkend met uitstekende zorgverleners...

Bekijk ons zorgaanbod

 

Waarom Zuster Jansen?

  • Kleine vaste zorgteams
  • Met professionele zorgverleners
  • Uitstekende referenties
  • Zorg met respect en aandacht
  • In uw eigen vertrouwde omgeving
  • Lid van branchevereniging
  • HKZ gecertificeerd

Minder snelle groei digitale zorg in 2023

vrijdag 16 augustus 2024, Tijd 16:22 uur

Elk jaar groeit het aantal zorgverleners dat digitale zorg verleent. Maar die groei was in 2023 minder groot. Daar is een logische verklaring voor: de meeste zorgverleners gebruiken inmiddels al digitale voorzieningen.

Veelgebruikte digitale zorgmiddelen zijn bijvoorbeeld:

  • Patiëntenportaal (voor uitslagen onderzoeken)
  • E-consults (e-mailen met de dokter)

Ook het aantal patiënten dat gebruikmaakt van dit soort voorzieningen, stijgt nog steeds.

Omdat digitale zorg zo in opkomst is, begon RIVM in 2020 met het bijhouden van de ontwikkelingen ervan. Dat doen ze samen met het Nivel en National eHealth Living Lab van het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum).

Waar de groei nog zit

De groei vlakt dus af. Maar er waren wel digitale zorgvoorzieningen waar nog een duidelijke groei te zien is. Zoals:

  • Medicijnbegeleiding op afstand
  • Monitoring op afstand (zoals bewegingsmelders)

Het mooie van dit soort digitale oplossingen is, dat verpleegkundigen zo meer tijd overhouden om andere zorg te verlenen. En dat is erg nodig in deze tijden van personeelstekorten.

Digitale zorg heeft beperkingen

Het klinkt natuurlijk prachtig: digitale oplossingen voor allerlei problemen in de zorg. En ja, zorgverleners zijn er over het algemeen positief over.

En toch zijn er ook velen die sceptisch zijn. Niet voor alle (grote) problemen in de zorg zijn digitale oplossingen, waarschuwen zij. Zij wijzen erop dat digitale zorg maar beperkt bijdraagt aan bijvoorbeeld:

  • Terugdringen van kosten
  • Minder werkdruk
  • Verhoging van werkplezier

Daarnaast zijn er ook patiënten die niet altijd even blij zijn met digitale zorg. Dat geldt vooral voor chronisch zieken.

Van extra werk naar dagelijkse routine

Nieuwe digitale werkwijzen kosten nu soms ook juist meer tijd, dan dat het tijdsbesparing oplevert. Daarom willen zorgverleners dat deze vorm van zorgverleners vooral beter geïntegreerd wordt in de zorgwereld.

Want dan is het onderdeel van het alledaagse werk, en kan het taken vervangen en meer werkplezier geven.

Ook willen zowel de medewerkers als patiënten echt merken dat het helpt, dat het eenvoudig in gebruik is, én dat duidelijk is hoe het zit met vergoedingen.

Positieve geluiden bij prediabetici en kankerpatiënten

Digitale zelfhulp wordt steeds meer ingezet na kankerbehandelingen en mensen die groter risico lopen op diabetes type 2.

Deze mensen ervaren digitale zelfhulp – náást reguliere zorg – positief. Met name omdat zij op die manier inzicht krijgen op hun eigen gezondheid.

Hierbij is het wel belangrijk dat:

  • Patiënten ondersteund worden door hun naasten. Met name om adviezen te volgen die een app hen geeft.
  • Zorgverleners ondersteunen, bijvoorbeeld bij het kiezen uit de vele programma’s. Hiervoor zouden deze zorgverleners dus ook tijd en ruimte moeten krijgen.
  • Digitale zorgprogramma’s gratis aangeboden óf vergoed worden.

Kortom: digitale zorg mag nog veel meer groeien. Maar wel alleen wanneer die helpt problemen in de zorg op te lossen, en ten goede komt aan zowel zorgverleners als -ontvangers.

Auteur: redactie Zuster Jansen

Artikelen archief