Door hitte krijgen huisartsen en praktijkondersteuners het drukker. Klimaatverandering zorgt voor steeds méér hitte. Dus wordt die drukte ook steeds groter.
Kwetsbare patiënten krijgen snel last van klachten die door de hitte veroorzaakt worden. Het gaat bijvoorbeeld om ouderen en mensen met chronische ziekten. Maar welke patiënten dit zijn precies? En hoeveel? Dat hebben de praktijken vaak niet goed in beeld.
Maar het kan beter: wanneer men slimmer het Huisarts Informatie Systeem (HIS) gebruikt. Daarnaast zou het mooi zijn wanneer kwetsbare patiënten zelf óók beter op de hoogte zijn van de hitterisico’s en maatregelen daartegen. Daarvoor moeten de praktijken beter informatie daarover delen. Niet alleen met patiënten, maar óók met hun mantelzorgers en zorgverleners in de wijk.
Kortom: hoe beter huisartsenpraktijken signaleren én voorkomen, hoe minder gezondheidsklachten tijdens hitte voorkomen.
Dit alles waren de bevindingen van een onderzoek door het Nivel.
Gebrek aan tijd en capaciteit
Dus waarom doen huisartsenpraktijken hier niet méér aan? De redenen zijn bekend: te weinig tijd. Te weinig personeel. Ook benutten zij hun HIS-systeem niet genoeg, terwijl daarmee de kwetsbare groep snel in kaart is. Namelijk dankzij hun medicijngebruik.
Voorlichtingsmateriaal voor handen, maar vaak onbekend
Ook voorlichting is vaak makkelijker dan de huisartsen denken. Want zo is er bijvoorbeeld het document ‘Hitte’ van het Nederlands Huisartsengenootschap (NHG).
Er moet dus ook gewerkt aan meer bewustwording over dit soort middelen onder huisartsen. Dat kan bijvoorbeeld via een (multidisciplinair) wijk- of teamoverleg. Zo zijn er wel meer bestaande overlegstructuren waarbij huisartsen jaarlijks aandacht kunnen besteden aan hitterisico’s voor kwetsbare patiëntengroepen. Inclusief te nemen maatregelen.
Belangrijke voorlichting
Wat zijn bijvoorbeeld belangrijke regels om te volgen bij hitte? Met name:
- Voldoende drinken
- De huisarts bellen bij bepaalde klachten die door hitte veroorzaakt kunnen worden
Maar er is natuurlijk veel meer. En het is allemaal bekende én beschikbare kennis.
Deze voorlichting kan bijvoorbeeld gegeven worden wanneer patiënten contact zoeken met de praktijk. Dan kan de doktersassistente belangrijke adviezen geven. Maar ook de apotheek kan een rol spelen wanneer mensen langskomen voor hun (herhaal)medicatie. Met name bij pillen die bijvoorbeeld de vochthuishouding in het lichaam beïnvloeden.
Hitteprotocol
Veel huisartsen én praktijkondersteuners zien ook wel iets in een hitteprotocol voor de praktijk én wijk. Daarmee kan de praktijk gezondheidsproblemen door hitte zowel signaleren als voorkomen.
Dit valt en staat wel allemaal bij goede afspraken. Want juist in de warme maanden zijn zowel zorgpersoneel, mantelzorgers en thuiszorgmedewerkers weg op vakantie.
In een hitteprotocol kunnen dan duidelijke afspraken opgenomen, bijvoorbeeld wie welke rol heeft, inclusief namen en contactgegevens.
Auteur: redactie Zuster Jansen