Op dinsdag 31 januari was het de “Dag van het werkplezier in de zorg”. Welke factoren spelen bij zorgpersoneel een belangrijke rol als het gaat om werkplezier? Is dat het sociale praatje met collega’s tijdens de koffiepauze? Een persoonlijk gesprek met de leidinggevende? Om hierachter te komen voerde onderzoeks- en adviesbureau FWG een onderzoek uit. Meer dan 400 medewerkers uit de zorg deden mee.
Logischerwijs staat, voor mensen met een zorghart, de voldoening van het werk met stip op nummer één. Maar, uit de peiling blijkt dat persoonlijke aandacht ook veel invloed heeft op het werkplezier van mensen in de zorg.
Persoonlijk contact
Zorgmedewerkers hechten veel waarde aan persoonlijk contact. De aandacht van collega’s heeft (met een score van 8) de meest positieve invloed op het werkplezier. Ook is de aandacht die men aan zichzelf geeft (met een score van 7) van essentieel belang, op de voet gevolgd door de aandacht die zorgmedewerkers krijgen van hun leidinggevende (7-). Het persoonlijk contact met de directie heeft met een score van 5+ de minste invloed op het werkplezier.
Aandacht van collega’s
De aandacht van collega’s heeft dus, na de voldoening van het werk, de meeste invloed op het werkplezier. Maar krijgen ze wel genoeg aandacht van hun collega’s? In het onderzoek moesten zorgmedewerkers uit verschillende branches hun collega’s een score geven voor “de hoeveelheid aandacht die je krijgt van je collega’s”. En wat blijkt? In iedere branche gaven de collega’s elkaar een dikke voldoende. Hieruit blijkt dat de teamspirit voor zorgmedewerkers erg belangrijk is.
Leidinggevenden
Zorgpersoneel dat werkzaam is in het ziekenhuis of de ggz hecht de meeste waarde aan aandacht van leidinggevenden. Uit voorgaande onderzoeken blijkt dat leidinggevenden een grote rol spelen bij ziekteverzuim en verloop. Toch worden leidinggevenden niet vaak genoemd, wanneer er wordt gevraagd naar werkplezier. Opvallend is dat de aandacht van een leidinggevende bij jonge werknemers meer positieve invloed heeft op het werkplezier dan bij oudere werknemers.
Directieleden krijgen onvoldoende
De hoeveelheid aandacht die zorgmedewerkers krijgen van directieleden wordt over het algemeen als onvoldoende (5+) ervaren. Tegelijkertijd heeft dit contact de minste invloed op het werkplezier van het zorgpersoneel. Medewerkers die korter in dienst zijn geven directieleden een hogere score dan medewerkers die al langer in dienst zijn. Tot slot is het opvallend dat de ggz de enige zorgbranche is waar de aandacht van het bestuur belangrijker wordt gevonden dan aandacht van leidinggevenden.
Auteur: redactie Zuster Jansen