Goed nieuws voor “klagers” over zorgverleners; tegenwoordig handelen tuchtcolleges klachten sneller af. Een aantal jaar geleden, in 2013, moest een klager maar liefst 279 dagen wachten op een uitspraak. Vandaag de dag worden zaken drie maanden sneller afgehandeld, omdat uitstelverzoeken van aangeklaagde zorgverleners dikwijls worden afgewezen.
Trouw meldt dat 1677 zorgverleners zich in 2017 bij het tuchtcollege moesten melden. Naast het toegenomen aantal afwijzingen van uitstelverzoeken, zorgen de verkorte procedures ook voor een snellere afhandeling van zaken. Voorheen ging het klaagschrift van het kastje naar de muur en weer terug. Echter, de mogelijkheid tot het geven reacties op een klaagschrift is ingeperkt. Daardoor is er meer tijd voor mondelinge toelichtingen van beide partijen op de situatie; “Soms komen de partijen er dan al samen uit. Want een conflict is meestal een kwestie van communicatie”, aldus woordvoerster Henriette van der Poel van het tuchtcollege in Zwolle.
Het merendeel van de 1677 klachten die vorig jaar binnenkwamen, bleken ongegrond. Blijkt een klacht wel terecht te zijn? Dan krijgt de zorgverlener meestal een waarschuwing. Slechts 22 zorgverleners werden in 2017 uit het BIG-register verwijderd. De afkorting “BIG” staat voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. “De Wet BIG geeft regels voor beroepen in de gezondheidszorg en beschermt patiënten tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen. Het BIG-register is een onderdeel van de Wet BIG.”, zo stelt de website van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Auteur: Karel de Vries, redactie Zuster Jansen