Hét thuiszorgbureau voor particuliere cliënten!

Landelijk werkend met uitstekende zorgverleners...

Bekijk ons zorgaanbod

 

Waarom Zuster Jansen?

  • Kleine vaste zorgteams
  • Met professionele zorgverleners
  • Uitstekende referenties
  • Zorg met respect en aandacht
  • In uw eigen vertrouwde omgeving
  • Lid van branchevereniging
  • HKZ gecertificeerd

Overheid start campagne voor bespreekbaar maken van depressie

woensdag 10 januari 2018, Tijd 13:29 uur

Depressieve gevoelens en andere psychische problemen moeten beter bespreekbaar worden gemaakt. In het kader van deze problematiek lanceert het ministerie van Volksgezondheid een speciale campagne, getiteld ‘Hey’. Uit onderzoek (dat zij hebben laten uitvoeren) blijkt dat het grootste deel van de mensen die depressieve gevoelens heeft, het moeilijk vindt om er zelf over te beginnen. Terwijl ze dat eigenlijk wél willen. Ruim 800.000 Nederlanders hebben te maken met een depressie.

Staatssecretaris Paul Blokhuis geeft aan dat vooral de jongeren en jonge vrouwen het gevoel hebben dat ze er niet over kunnen praten. Meer dan de helft van de mensen uit deze doelgroepen vinden het vaak prettig als iemand uit hun omgeving het onderwerp bij ze aankaart. Vrienden en familie durven dit vaak niet goed, omdat ze bang zijn dat ze de ander kwetsen.

Tijdig signaleren is belangrijk

De kans op depressie is het grootst bij jongeren, jonge vrouwen, chronisch zieken en mensen met een stressvolle baan. Hoe sneller de problemen gesignaleerd worden, hoe beter ze behandeld kunnen worden, is de conclusie van deskundigen.

Mensen met depressie kunnen neerslachtigheid vertonen, maar er zijn ook andere kenmerken die men in de gaten kan houden:

  • te veel of juist te weinig eten
  • slecht slapen
  • snel geïrriteerd zijn
  • weinig energie hebben
  • slechte concentratie
  • zelfmoordgedachten

Het is niet altijd eenvoudig om signalen te herkennen, daarom hoopt het ministerie van Volksgezondheid dat de campagne ‘Hey’ een rol gaat spelen in het bespreekbaar maken. Meer weten over de campagne? Bekijk dan de website die hiervoor in het leven is geroepen.

Auteur: Karel de Vries, redactie Zuster Jansen

Nieuwsarchief